Dik Water, een boek én een leerlijn ondernemerschap

In bad met Hans Straathof. Dat was het eerste interview dat wij, Erma Rotteveel, Dimmy Olijerhoek en Annemieke de Man, via de OVA-nieuwsbrief in 2008 publiceerden. Daarna volgden er nog zeven.

Ons idee om ondernemers voor een paar uur letterlijk uit hun eigen bedrijf te halen en in een ludieke setting te fotograferen en interviewen, leverde boeiende gesprekken, wijze lessen en nieuwe inzichten op. We leerden de oorsprong en de unieke identiteit van ondernemend Kaag en Braassem steeds beter kennen en raakten er gaandeweg van overtuigd dat de verhalen een breder en vooral ook jonger publiek verdienden. Omdat wij vinden dat we trots mogen zijn op het ondernemerschap in onze gemeente en op de veelvoud en diversiteit aan bedrijven. Omdat we het daarom belangrijk vinden dat het ondernemend karakter behouden blijft en actief overgedragen wordt op de nieuwe generatie. 

Met de verhalen onder onze arm én onze bevindingen in ons hart klopten we bij het Bonaventuracollege in Roelofarendveen, aan met de volgende vraag: ‘Als wij deze verhalen publiceren in een boek zouden jullie de verkoopopbrengst dan willen investeren in een lesprogramma over ondernemerschap?’ Een vraag die door Ivor direct enthousiast met ja beantwoord werd. Dus zo geschiedde.

Het Bonaventuracollege ging – samen met een viertal ondernemers – aan de slag om de leerlijn ondernemerschap vorm en inhoud te geven en wij startten met het interviewen van vier extra ondernemers, het ontwerpen en opmaken van het boek, het selecteren van de foto’s, het schrijven en redigeren van de teksten en het werven van sponsors. Met een prachtig eindresultaat.

 

Dik Water uitverkocht €11.900,- voor het goede doel

 

We zijn er nog steeds beduusd van. Binnen drie maanden na de lancering zijn onze Dik Water boeken helemaal uitverkocht. Dat leverde nog eens € 2.400,- extra op voor de leerlijn ondernemerschap van het Bonaventuracollege. In totaal hebben we € 11.900,- bij elkaar ‘ontworpen, geschreven en gefotografeerd’. Met dat bedrag kunnen in de komende jaren 300 leerlingen de leerlijn volgen. Benieuwd hoe de eerste editie van de leerlijn verlopen is? Volg dan onze berichtgeving hierover op onze website en Facebook.

‘Als wij deze verhalen publiceren in een boek zouden jullie de verkoopopbrengst
dan willen investeren in een lesprogramma over ondernemerschap?’

• Een must have voor iedereen in én rondom Kaag en Braassem
• 160 pagina’s, 13 persoonlijke ondernemersverhalen
• Open gesprekken, eerlijke antwoorden
• Beperkte oplage, formaat 21 x 26 cm