Think outside the box! Het belang van creativiteit

In onze eerdere blog vertelden we al over het fotografieproject van Erma langs de Tulpenroute. Deze foto’s op de kassen vertellen het verhaal over de geschiedenis van de polders van Kaag en Braassem. Wat we niet hebben toegelicht is hoe dit tot stand is gekomen en waarom. Want anders dan de normale werkzaamheden van Windkracht 10, begon dit project niet vanuit een vraag van een klant. Het begon met een idee. En graag leggen we uit, waarom het voor ieder bedrijf belangrijk is om soms zelf een vraag te bedenken.
 

De valkuil van commercieel werk

Binnen het bedrijfsleven dient het werk dat we elke dag doen vooral een commercieel doel. We werken vanuit de vraag van een klant toe naar een oplossing. Daarbij zal altijd de doelgroep leidend zijn en zullen we de oplossing kiezen die daar het beste bij aansluit. Daarbij kiest een opdrachtgever liever voor een doelgroepgericht resultaat, dan iets provocerends. Ook de vraag zelf komt al voort uit dat wat bekend is.

Laat je creativiteit de vrije loop

Het is dus belangrijk om ook in het bedrijfsleven soms het commercieel belang los te laten. Want door te werken zonder vraag, krijg je onverwachte en verrassende resultaten. Bovendien kun je zo juist een nieuwe vraag creëren, omdat mensen weer op andere ideeën worden gebracht.

 

Blijf nieuwsgierig naar de buitenwereld

Iedere sector heeft vaak de neiging om te veel in een eigen ‘bubbel’ te leven. Designers putten inspiratie uit elkaars werk op pinterest, behance etc. Ook dit is een valkuil en een rem op nieuwe ideeën. Want door je altijd op bekend werk te baseren blijf je hangen in oude gewoontes. Blijf je dus interesseren voor alles om je heen en verdiep je ook in andere dingen. Zo kun je op onconventionele ideeën komen.

 

Veilige en stimulerende werkomgeving

Creatieve ideeën staan of vallen ook met de bedrijfscultuur. Wanneer er angst voor het ongewone heerst, zullen werknemers niet snel ideeën delen. De sfeer binnen een bedrijf moet dus veilig zijn, om zo creativiteit te stimuleren.

 

Kortom…

Windkracht 10 wil hiermee het belang van denken ‘outside the box’ benadrukken. En natuurlijk geld dit niet alleen binnen de design sector, maar is dit op alle werkvelden van toepassing!

Tulpenroute 02- vierkant.jpg

Windkracht 10 on board bij Bob

Heerlijk varen door de zonnige polder, met hapjes, drankjes en gezelligheid! Een korte samenvatting van het bedrijfsuitje van Windkracht 10. Bob heeft ons door de polders gevaren langs de mooie tulpenroute. En als afsluiting verse pizza’s bij het Haventje, het was een topmiddag!

De eindeloze mogelijkheden van animaties en de voordelen die jij eruit kunt halen!

nieuw-logo-windkracht-10.gif

Animaties; je ziet ze steeds meer. En dat is niet voor niets! Want het ziet er niet alleen leuk uit, maar je kunt er als bedrijf ook veel voordeel uithalen. Wij vertellen je graag wat je allemaal kan met dit mooie communicatiemiddel.

Wat voor animaties zijn er?

Animaties worden op veel verschillende manieren gebruikt. Om er maar enkele te noemen:

  • Een logo animatie

    Een bewegende uitvoering van het logo zie je vaak aan het einde van een commercial of in de header van de homepage.

  • Een explanimation

    Een explaniwat? Dit is een animatie waarin een product of dienst wordt uitgelegd.

  • Microanimatie

    Een micoanimatie is een kleine bewegende GIF in bijvoorbeeld een nieuwsbrief of op een website.

  • Reclame

    Een geanimeerde commercial op TV of online is ook een mogelijkheid.

 

Wat zijn de voordelen van een animatie?

Je trekt de aandacht van een bezoeker en houdt deze vast

Beweging trekt de aandacht. Een animatie is dus een ideaal middel om het oog van een bezoeker te trekken. Dit kan ook een microanimatie zijn, die naast een button staat. Of bijvoorbeeld een geanimeerd beeld in de header van je website. 

Eindeloze mogelijkheden!

Het mooie aan een animatie is dat je niet gebonden bent aan een locatie of model. Dus je kunt alles laten zien wat je wilt. The sky is the limit! Het neemt dus verschillende obstakels weg die je met acteurs zo hebben op locatie. Zoals casting van de juiste persoon of slechte weersomstandigheden op de filmdag.

Je kunt een product of dienst op een makkelijke manier uitleggen

Mensen vinden het vaak fijner om informatie via een video te krijgen, dan tekst. Dus wanneer je een ingewikkelde product of dienst hebt, is een explanimation een ideaal middel om dit uit te leggen. Een lange lap tekst schrikt bezoekers vaak af. Een korte, visuele demonstratie van je product of dienst is dan een stuk beter behapbaar! 

Hoger in Google ranking

Google houdt van variabele content. Dus niet alleen tekst, maar ook foto’s en video’s verhogen je ranking. Bovendien is YouTube na Google de grootste zoekmachine. Dus het is gunstig wanneer je bedrijf hier ook te vinden. Daarbij is Google de eigenaar van YouTube en beloont Google het gebruik van video’s.  

Je kunt iedere huisstijl perfect toepassen

Je kunt in een animatie jouw huisstijl doortrekken, door je huisstijlkleuren te gebruiken en lettertype. Door de soort illustraties die je gebruikt kun je je bedrijf meer karakter geven.

 

Wil jij je website in beweging brengen? Windkracht 10 helpt je graag!

Ben jij nu net zo enthousiast van animaties als wij? Windkracht 10 heeft de skills in huis om jou te helpen. Dus neem vooral contact op voor meer informatie!

Stockfotografie vs. Professionele foto’s

Stockfoto’s, je komt ze overal tegen: websites, advertenties, flyers, facebookberichten. En dat is ook wel begrijpelijk natuurlijk. Want het is relatief goedkoop, er is heel veel keuze en het is snel. Bij Windkracht 10 hebben wij echter de sterke voorkeur om zelf foto’s te maken voor onze klanten. Want, om er maar eens een cliché te benoemen, een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En met foto’s die speciaal voor jou zijn gemaakt zeg je zoveel meer! Wij vertellen je graag waarom een professionele fotoshoot toch echt de investering waard is.  

Voordelen van professionele fotografie

Uniek

Stockfoto’s zijn vaak heel generiek. Want deze moeten door zoveel mogelijk bedrijven gebruikt kunnen worden. En dat gebeurt dan ook: je komt vaak dezelfde glimlachende telefoniste tegen bij contact. Maar je wilt natuurlijk niet dat jouw product of dienst als een eenheidsworst wordt gezien. Juist met goede fotografie kun je jezelf onderscheiden van je concurrent. Kijk bijvoorbeeld eens naar de folders die wij ontwikkelden voor het Fioretti College. Door de foto’s van leerlingen krijgt alles een veel meer eigen uitstraling.

 

Foto’s in dezelfde stijl

Een professionele fotograaf zorgt dat alle foto’s in dezelfde stijl zijn. Uiteraard wordt van tevoren besproken wat de uitstraling is die bij jouw bedrijf past. En welke emotie je wil oproepen bij de doelgroep. Bij stockfoto’s is het heel lastig om te zorgen dat alle foto’s in dezelfde stijl zijn. Laat staan in een stijl die past bij de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Neem bijvoorbeeld de fotografie voor vmbo Boerhave. Dit zet een duidelijk verhaal neer, wat met stockfoto’s niet mogelijk is.

Fotografie met een verhaal, voor vmbo Boerhave

Fotografie met een verhaal, voor vmbo Boerhave

 Authentieke en oprechte foto’s

Je kent ze wel, die perfect glimlachende modellen met een onberispelijk uiterlijk. Het is zo te zien of het een stockfoto is of een echte werknemer of klant. En mensen houden van écht. Wanneer je eigen teamleden op foto’s te zien zijn, straalt je website of folder meer persoonlijkheid uit.

 

Wanneer stockfoto’s en wanneer professionele foto’s?

Uiteraard snappen we dat het niet altijd mogelijk is om professionele foto’s te laten maken. Voor een facebookpost of een blogbericht zijn stockfoto’s soms gewoon superhandig. Want dit heb je snel nodig en wil je niet teveel geld aan uitgeven. Maar voor je belangrijkste communicatiekanalen, zoals je website en folder, betaalt de investering zich dubbel en dwars terug.  

Wil jij foto’s met bezieling?  

Hopelijk hebben we jou overtuigd van de geweldige voordelen van professionele foto’s. Wij hebben de kennis en tools in huis om jouw bedrijf goed in beeld te brengen. Beelden met persoonlijkheid. Bovendien zijn wij ook gespecialiseerd in de creatie van een complete identiteit. Wij kunnen dus het complete plaatje leveren voor alle communicatie uitingen. Neem dus vooral contact met ons op voor meer informatie!

De kracht van een corporate identiteit die past bij jouw verhaal

 Een corporate identiteit, huisstijl of merkidentiteit: verschillende termen die hetzelfde beschrijven. Namelijk het samenbrengen van logo, lettertypes, beelden en kleuren die gebruikt worden om uw bedrijf aan de buitenwereld te presenteren. Van de corporate website tot een facebookpost. Hoewel het dus iets heel belangrijks is, zijn er veel bedrijven die hier geen prioriteit aan geven. Wij vertellen daarom graag de voordelen van een professioneel huisstijlontwerp!

Corporate identiteit versterkt je bedrijfsimago

Een goede huisstijl vertelt jouw verhaal en brengt deze over in kleuren, beelden en tekst. Daarmee versterkt het je bedrijfsimago. Een goed voorbeeld hiervan is de corporate identity die wij maakten voor delicatessenleverancier Delicious. De website en verpakkingen stralen nu dezelfde kwaliteit uit als de producten die zij leveren. En dat is wat ieder bedrijf wil: een beeldmerk dat past bij haar product of dienst. 

Het trekt de aandacht

De reclameboodschappen vliegen je dagelijks om de oren. Daardoor moet je meer moeite doen om eruit te springen. Dit bereik je wanneer al je vormgeving klopt en een moderne uitstraling heeft die past bij de tijd. Hier trekt het oog van een voorbijganger sneller naartoe. 

Een basis voor alle communicatiekanalen

Een bedrijf heeft veel verschillende communicatiekanalen naar de buitenwereld. Denk maar aan websites, visitekaartjes, flyers, social media etc. Het is dus heel handig wanneer hier een stevige basis voor is. Op deze manier staan alle neuzen in het bedrijf dezelfde kant op. Helemaal handig is een huisstijlhandboek, zoals wij die maakten voor CNB. Zo kan iedere werknemer in het bedrijf met de huisstijl uit de voeten.

Herkenbaar voor de doelgroep

Wanneer al je bedrijfscommunicatie dezelfde uitstraling heeft, zal je ook sneller herkend worden bij je doelgroep. Zo wordt een facebookbericht meteen gelinkt aan de poster. Een campagne wordt zo des te effectiever. De kijker heeft aan één blik genoeg om jouw bedrijf te herkennen.

Onderscheid je van je concurrenten

De vormgeving van je communicatie is een uitstekend middel om je van je concurrenten te onderscheiden. Wanneer je dezelfde diensten of producten aanbiedt, moet je jezelf weten te onderscheiden met je eigen bedrijfsverhaal. En een identiteit die dit verhaal vertaalt in beeld.  

Wil jij een krachtige huisstijl die jouw verhaal vertelt? Neem contact op met Windkracht 10!

We hopen dat we je overtuigd hebben van de voordelen van een professionele huisstijl! Heb jij een huisstijl nodig voor je bedrijf of heeft je huidige huisstijl een frisse wind nodig? Neem dan vooral contact met ons op of kom langs voor een kopje Ripse koffie in ons prachtige pand! Want wij zitten dolgraag met jou aan tafel om te ontdekken wat jouw bedrijf bezield. En vertalen dit vervolgens in een krachtige identiteit.

Onlangs heeft Windkracht 10 ook zelf een nieuwe corporate identity ontwikkeld!

Onlangs heeft Windkracht 10 ook zelf een nieuwe corporate identity ontwikkeld!

CNB verbindt de wereld van bloembollen

Onze visie is dat je het mooiste resultaat krijgt wanneer opdrachtgever en ontwerper elkaar echt goed leren kennen en hierdoor tot een vruchtbare samenwerking komen. Wij zijn niet zo van de onenightstands. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe corporate uitstraling van CNB. CNB is de grootste marktplaats voor de handel in bloembollen, knollen en vaste planten. Een heldere visie en kernwaarden kwamen in samenspraak tot stand en werden vertaald in een nieuw logo, huisstijl en website. Ontwerpen met bezieling, niet inwisselbaar en direct herkenbaar.

En ook de verdere uitbouw van de huisstijl doen we samen. De overdracht vond plaats in een interactieve huisstijl workshop waarmee we aan het CNB communicatieteam het stokje over hebben gedragen. Dat doen we met een gerust hart. Diane, Marlies, Maaike en Emese, veel succes en vooral veel plezier met het toepassen van jullie nieuwe huisstijl.

Starring Ruiten Foodpack

Groeien doe je samen! Wegens een aanhoudende toename in klanten, diensten en omzet, groeide Ruiten Foodpack niet alleen uit zijn bedrijfspand maar ook uit zijn digitale huis. Na een gezamenlijke brainstorm lagen de bouwstenen op een rij en konden we aan de slag voor de website en de corporate trailer. In woord en beeld. Zo hebben wij een professioneel team samengesteld en werkte met veel plezier samen aan 'Ruiten Foodpack: the movie'. Want wie zo succesvol is, verdient ook de spotlights in bewegend beeld. Bekijk hier de trailer.

College Leeuwenhorst: Meer voor jou

Talentklassen, internationaal gecertificeerd talenonderwijs, excursies, open podia, kerstconcerten en musea bezoeken. Zomaar een greep uit het brede en bruisende onderwijsprogramma van College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Maar hoe breng je die diversiteit, uitdaging en leerplezier over op nieuwe, toekomstige leerlingen en hun ouders/verzorgers? Windkracht 10 wist raad en ontwierp een krachtige nieuwe huisstijl, compleet met nieuwe slogan en corporate tekst. College Leeuwenhorst, meer voor jou!