In zee met... Royal van Lent

Wie in zee wil met Royal Van Lent hoeft niet per definitie over miljoenen euro’s te beschikken. Dat ervoeren Erma Rotteveel en Annemieke de Man op bezoek bij de scheepswerf op Kaageiland. Royal Van Lent verovert de wereldzeeën namelijk met vakmensen, kwaliteit en pure vakliefde aan boord. Operationeel directeur Peter van Mil vertelt in een open gesprek hoe dat in zijn werk gaat. En hoe topkwaliteit bijdraagt aan een ijzersterke merkbeleving.

Met zijn 170 jaar is Royal Van Lent het oudste bedrijf in de gemeente Kaag en Braassem. Een prestatie van formaat, onder andere bereikt door met lef en pioniersgeest tijdig nieuwe markten aan te boren. Peter: ‘Na de tweede wereldoorlog lag de scheepsbouw op zijn gat. Geheel tegen de stroming in richtte Van Lent in 1949 samen met de Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer en scheepsarchitect De Voogt Naval Architects de First Export Association of Dutch Shipbuilders (Feadship) op. Ze produceerden een luxe scheepsjacht waarmee ze bootshows in Londen en New York bezochten.’

Topkwaliteit als merkwaarde
Met groot succes, weten we inmiddels. Anno 2014 werken de drie bedrijven nog steeds intensief samen. Dankzij hun gezamenlijke innovatie- en marketinginspanningen en de in de loop der jaren ontworpen en gebouwde jachten is Feadship uitgegroeid tot een ijzersterk merk. Met de hoogste kwaliteit als onderscheidend vermogen. Peter: ‘In de scheepswereld staat Feadship synoniem voor topkwaliteit. De ultieme droom voor eigenaren en bemanning. ‘Ik wil ooit een Feadship varen’ is een uitspraak die we heel vaak horen. En in het buitenland word je als vertegenwoordiger van Feadship ontvangen alsof je God bent. Kwaliteit is dan ook onze grootste drijfveer. Daarmee hebben we naam gemaakt en daarvoor zullen we altijd blijven staan.’